Joga dla Wybitnych Sportowców

Joga stała się częścią głównego nurtu kultury w przeważającej części świata zachodniego. Pomimo to na temat tej antycznej sztuki indyjskiej nadal istnieje szereg fałszywych pojęć. Wielu uważa na przykład, że ogranicza się ona do ćwiczeń rozciągających uprawianych przez panie, które nie chcą się nadmiernie męczyć lub pocić na treningach w siłowni.

Nic bardziej nie mija się z prawdą; joga to znacznie, znacznie więcej niż serie rutynowych rozciągań.

Czym jest joga?

Joga to forma aktywności fizycznej, która łączy ćwiczenia fizyczne – asany (pozycje) – z kontrolowanym oddechem. W systemie jogi praca mięśni ma przeważnie charakter działalności izometrycznej, a brak w niej dynamicznych ćwiczeń cyklicznych. Mimo tych właściwości asany jogiczne wywierają ogromny wpływ fizjologiczny na strukturę i kształtowanie się mięśni a także na organy wewnętrzne. Świadomie planowana joga uwzględnia racjonalne ćwiczenie każdego mięśnia. Pracując na poziomie mięśni głębokich, nawet w bardzo podstawowych asanach, zwiększamy ich wydajność szybciej i lepiej niż przy stosowaniu innych rodzajów treningu.

Dlaczego joga dla sportowców?

Praktyka jogi:

  • Zwiększa elastyczność i giętkość ciała.

  • Zwiększa zakres ruchu w stawach.

  • Buduje wytrzymałość psychofizyczną bez występowania tzw. długu tlenowego (asany nie powodują zużycia energii i podnoszenia temperatury ciała tak jak dynamiczne ćwiczenia cykliczne)

  • Poprawia stabilność i równowagę.

  • Zaostrza świadomość ciała i umysłu. Joga zwiększa responsywność ciała na reakcje w nim zachodzące, przez co zwiększa się jego samoświadomość. Propriocepcja, zwana też czuciem głębokim, to czucie własnego ciała, jego pozycji i ułożenia w przestrzeni. Praca nad czuciem głębokim jest nieodzowną częścią treningu każdego sportowca. Osoby posiadające wytrenowane czucie głębokie charakteryzuje umiejętność dopasowania się do zmiennych warunków; tym samym osoby te łatwiej zapobiegają konkretnym urazom lub sytuacjom, które mogą obniżyć ich wydajność.

  • Skraca okres rekonwalescencji. Dodatkowo, pozycje takie jak Bhekasana (pozycja żaby), Eka Pada Kapotasana (pozycja gołębia), Adho Mukha Svanasana (pozycja psa z głową w dół) i skręty tułowia są świetnymi technikami dla zmniejszania napięcia zgromadzonego podczas sesji treningowych.

  • Poprawia mechanikę oddychania i może zwiększyć pojemność płuc. Ćwiczenia oddechowe skupiają się na umiejętności zapanowania nad długością i drogą oddechu, rozwijają działanie mięśni oddechowych (przepony i międzyżebrowych).

  • Regeneruje ciało i umysł. Ćwiczenia relaksujące jak Savasana na zakończenie praktyki maksymalnie relaksują umięśnienie całego ciała oraz układ nerwowy.

Ze wszystkich tych właściwości praktyki jogi sportowcy korzystają w celu osiągania lepszych wyników sportowych i przedłużenia swojej kariery sportowej.

Fizyczny stan, w którym się znajdujemy, ma istotny wpływ na nasz nastrój i na wydajność naszego umysłu, a ćwiczenie pozycji jogi pomaga sportowcom usprawniać koncentrację oraz znacznie podnosi ich ogólną sprawność. Obecnie wielu czołowych sportowców oraz wiele znanych drużyn sportowych uważa uprawianie jogi za niezmiernie istotny element treningu.

Między innymi, wiele korzyści czerpią z jogi znane drużyny sportowe takie jak legendarna drużyna rugby z Nowej Zelandii All Blacks i australijska narodowa drużyna rugby, oraz sportowcy: gwiazda NBA Lebron James, bokser Floyd Mayweather Jr. , Novak Dokovic – być może najlepszy tenisista wszech czasów i nasz ulubiony piłkarz Robert Lewandowski.

Choć joga nie zastępuje treningu konwencjonalnego, jej uprawianie prowadzi do zdecydowanego polepszenia wyników w dowolnej dyscyplinie sportu. Oprócz elastyczności zawodnicy w znacznej mierze poprawiają swoją postawę, mechanikę pracy ciała oraz koncentrację. Jeśli więc dodamy jogę do jakiejkolwiek formy treningu, stanie się on znacznie bardziej wydajny.

Anya Yoga, studio jogi i pilatesu, serdecznie zaprasza kluby sportowe na zajęcia jogi przeznaczone dla zawodowych sportowców. Oferujemy dostęp do wygodnej i przestrzennej sali z pełnym wyposażeniem do praktyki jogi oraz zapewniamy wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych instruktorów. Po konsultacji z zawodnikami i trenerami, nasi instruktorzy stworzą program ćwiczeń dostosowanych do Waszych potrzeb.

W Anya Yoga trenują już wyczynowi hokeiści, triathloniści, kolarze i od niedawna zaufała nam Kadra Narodowa Juniorów w Pływaniu.

Nasi instruktorzy mają wieloletnie doświadczenie, są wysoko wykwalifikowanymi absolwentami studiów Relaksacja i joga w AWF Warszawa, posiadają wiele innych certyfikatów i dyplomów uzyskanych na kursach i warsztatach w kraju i zagranicą.

Zapraszamy serdecznie i prosimy o kontakt w celu uzyskania dalszych informacji.

Anyayoga.pl, nr tel.: +48 790 404 305, kontakt@anyayoga.pl